Δευτέρα 29 Δεκεμβρίου 2008
ΠΕΡΙ ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
Θα είμαι σαφής. Έχει, κατά την γνώμη μου, φτάσει το πλήρωμα του χρόνου για την αναφορά από μέρους των δημιουργών μουσικής- τραγουδοποιών, συνθετών,"ηχητικών αρχιτεκτόνων", guru των ήχων, ηχογλυπτών και άλλων συναφών επιτηδευματιών- των, εμφανών τουλάχιστον, επιρροών και επιδράσεων που ανιχνεύονται στα έργα τους.
Σε μιά εποχή όπου η δημιουργία, αναπόφευκτα, σχετίζεται- σε μεγάλο βαθμό- και με την αυτούσια αναπαραγωγή ρυθμικών, αρμονικών, μελωδικών ή ηχητικών μοντέλων θα ήταν το λιγότερο χρήσιμο αν όχι αναγκαίο στον μουσικολόγο του αύριο αν ο δημιουργός του παρείχε a priori εκείνες τις πληροφορίες που αργά ή γρήγορα θα ανακάλυπτε με την έρευνα του. Στην άκρη του μυαλού μου υπάρχει φυσικά το Entroduction του d.j. Shadow δίσκος ολοκληρωτικά δημιουργημενος από samples. Η "εκμυστήρευση" από μέρους του δημιουργού των συστατικών/υλικών του ήχου του, π.χ. με τι ενισχητή και τι έφέ έβγαλε τον συγκεκριμένο ήχο της κιθάρας του, μπορεί να φαίνεται υπερβολική αλλά σίγουρα θα βοηθήσει στο να ξεπεραστούν προβληματισμοί του τύπου,έχει ήχο Santana ή μου θυμίζει Pink Floyd. Θα μπορούσαν βεβαίως να βρεθούν εφαρμογές ανάμεσα σε διαφορετικές δουλειές του ίδιου καλλιτέχνη, πιθανότατα και από διαφορετικές περιόδους του έργου του, όπου θα αναλύονται από τον ίδιο - και όχι από κάποιον κριτικό ή μουσικολόγο- οι δομές και οι σχέσεις συνάφειας ανάμεσά τους.
Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2008
GUAJIRA GUANTANAMERA
"Ο Ωσηέ χρησιμοποίησε τον ήχο απ' τις σάλπιγγες για να φέρει τον τρόμο στις καρδιές των κατοίκων τις Ιεριχούς".
Έτσι ξεκινάει το άρθρο του περιοδικού P.S.της κυριακάτικης el pais 17 Αυγούστου 2008,σχετικά με τα βασανιστήρια που γίνονται στις φυλακές του Guantanamo και φέρουν τον κωδικό "La Disco". Πρόκειται για ένα είδος ψυχοπνευματικού βασανισμού όπου οι κρατούμενοι, στην πλειοψηφία τους μουσουλμάνοι στο θρήσκευμα, εξαναγκάζονται να ακούν, αλυσσοδεμένοι, τραγούδια σε υψηλότατη ένταση στα όρια της ανθρώπινης αντοχής. Το top-ten της ακουστικής κολάσεως περιλαμβάνει ανάμεσα σε άλλα τραγούδια όπως το Born in the U.S.A. του Springsteen ή το Dirt της Aguilera αλλά και τραγούδια της B.Spears των Rage Against the Machine, των Metallica κ.α.
Τέτοιου είδους πρακτικές έχουν προ πολλού καταδικαστεί- δεν είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιούνται- τόσο από το Ανώτατο Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και την Επιτροπή κατά των βασανιστηρίων του Ο.Η.Ε. όσο και από την Διεθνή Αμνηστία.
Η εφαρμογή τέτοιου είδους βασανιστηρίων επιδρά με καταλυτικό τρόπο στην ψυχολογία των κρατουμένων με καταστροφικά αποτελέσματα απροσδιόριστου ακόμη μεγέθους όπως λένε ειδικοί ψυχολόγοι, επιφέρoντας ψυχοσωματικά προβλήματα μη ιάσιμα.
Προκύπτει λοιπόν ένα νέο είδος για τους κριτικούς της Τέχνης, μιας και, μετά τον όρο "στρατευμένη τέχνη" πλέον μπορούμε να μιλάμε και για τέχνη που επιστρατεύεται.
Πληροφορίες πως στους επόμενους μήνες θα χρησιμοποιηθούν ζωγραφικοί πίνακες των Hopper, Harring κ.α. αλλά και χαρακτικά από νέους εικαστικούς της Σχολής Καλών Τεχνών του Denver, σειρά διαλέξεων με θέμα την πολυπολιτισμικότητα, αλλά και επισκέψεις σε μουσεία σύγχρονης Τέχνης, ελέγχονται για την αξιοπιστία τους...
Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου 2008
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΕΣ "ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ"

Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου 2008
100 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗ
- Το συγκεκριμένο post φιλοδοξεί να γίνει διαδραστικό στο χαρακτήρα του και δεν θα πάψει να ζητά και τη δική σας συμβολή αν δεν συμπληρωθούν 100 ερωτήσεις σε σχέση με τη μουσική.
- 1) Would n't you just die without Mahler? Από την ταινία: Εκπαιδεύοντας τη Ρίτα.
- 2) Σε μια κοινωνία, η οποία δεν έχει ακόμα βρεί την γαλήνη της, πως θα μπορούσε να πάψει η τέχνη να είναι μεταφυσική, δηλαδή: σημασιολογική, αναγνώσιμη, παραστατική; φετιχιστική; Πότε θα έρθει τάχα ο καιρός της μουσικής, του κειμένου;Από: Roland Barths/ Εικόνα- Μουσική- Κείμενο.
- 3) Cuando verdaderamente muera una musica? Από: Felix Grande /Memoria del flamenco
- 4) Does humor belongs in music ? F.Zappa
- 5)θα έχω μέσα μου αρκετή μουσική ώσtε να μη χαθώ ποτέ; Αφορισμός του Ε.Ν.Σιοράν από το Δέντρο τεύχος 147-8.
- 6)Are you the police? No mum we are musicians.The Blues Brothers.
- 7)Τι κρύβεται πίσω από τις παρτιτούρες;http://ideal-voices.blogspot.com/
- 8)Are opera and ballet elitist?
Πέμπτη 26 Ιουνίου 2008
ΣΙΓΗ
Ο Φώτης είχε αφιερώσει την ζωή του στη μουσική. Όπως έμαθα, από μικρό παιδί γνώρισε το χορωδιακό τραγούδι και στη συνέχεια πέρασε στον ήχο της μαντολινάτας με δάσκαλό του τον Δ. Αποστολάτο. Έμαθα, επίσης, πως αγαπούσε πολύ τα παιδιά και τους δίδασκε μουσική. Γλυκός άνθρωπος και λίγο πειραχτήρι φορούσε πάντα ένα καλοσυνάτο χαμόγελο που σε κέρδιζε με την ζεστασιά του. Τον γνώρισα σε μια μαντολινάτα που ήταν πρώτος κιθαρίστας. Παίζαμε μαζί, συνοδεύοντας τα μαντολίνα και τους τραγουδιστές. Δίπλα του ο καλός του φίλος ο Διονύσης, πιο πίσω, ως νεότερος, εγώ.
Προχθές, 24/6/2008 η θέση της πρώτης κιθάρας άδειασε...
Μετά από τόσες μουσικές, λυρικές φωνές, κιθαριστικές συγχορδίες και παραστάσεις με φώτα... σιγή. Αυτό επικρατούσε. Ήταν 43.
Τρίτη 17 Ιουνίου 2008
WALK OF LIFE
Το 1985, όταν είχε ξαναέρθει, δεν είχα πάει στην εμφανισή του στο ΣΕΦ.
Δεν είχα συγχωρήσει τον εαυτό μου γι`αυτό, αν και ήμουν 15 χρόνων.
Εκείνη την εποχή, πάνω κάτω, σε κουβέντα με τον φιλαράκο μου τον Graham,όταν του μίλησα για το αγαπημένο μου group,τους dire straits, μου απάντησε "μα οι στίχοι τους είναι χάλια". ΚΑΙ ΤΙ ΜΕ ΕΝΟΙΑΖΑΝ ΕΜΕΝΑ ΟΙ ΣΤΙΧΟΙ ΤΟΥΣ.Με τον πρώτο του έρωτα, κανείς, μιλά για τον Αdorno τον Πλάτωνα ή τον Derida; Με μάγευε,ο ήχος της κιθάρας του στα solo, η εναλλαγή τοπίων μέσα στο ίδιο κομμάτι- tunnel of love/telegraph road- αλλά και κάτι μικρά momenti musicalis όπως για παράδειγμα στο private investigations.
Είκοσι τρία χρόνια αργότερα, στη σκήνη του Λυκαβηττού, ο μεσήλικας κιθαρίστας παρουσίασε την τελευταία του δουλειά kill to get crimson.
To φλερτ του Knopfler με τα western πατήματα είναι παλιό, τόσο με τους dire straits, όσο και στις προσωπικές του δουλειές και συνεργασίες μέσα στη δεκαετία του 90. Αν προσθέσουμε σ’ αυτό τα κέλτικα στοιχεία με το Ιrish breeze, σε συνδιασμό με την δεξιοτεχνική δεινότητα του Knopfler καταλήγουμε στον ήχο της βραδυάς.
Τι και αν τα tempi ήταν αισθητά πιο αργά στα παλιότερα κομμάτια του, ο ήχος της κιθάρας του σκέπασε το ανοιχτό θέατρο του Λυκαβηττού και μας οδήγησε “so far away”.
Σάββατο 3 Μαΐου 2008
KYΡ ΔΙΕΥΘΥΝΤΑ ΤΩΝ ΔΙΣΚΩΝ
Aγαπητέ,γράφω για να σου εκφράσω την αληθινή μου συμπάθεια και την ειλικρινή κατανόηση των δύσκολων στιγμών που ζεις.
Τώρα,η εταιρεία, που επί χρόνια ολόκληρα διοικούσες, εξαγοράζεται από βρετανικό
κολοσσό. Τώρα,οι καλλιτέχνες, ένας- ένας,σου γυρνάν την πλάτη και η πόρτα του γραφείου σου δεν χτυπά πια. Στέκομαι δίπλα σου.Γνωρίζω καλά πως έχουν περάσει ανεπιστρεπτί οι καιροί που η ατζέντα σου ήταν κλεισμένη, τα τηλέφωνα δεν σταματούσαν να χτυπούν και τραγουδιστές με τραγουδοποιούς έκαναν ουρές στη γραμματέα σου για ένα ραντεβού ή μια ακρόαση. Όχι, δεν εξέλειψαν οι τραγουδιστές, το κάθε άλλο, ξέρεις εσύ..
Σου χτυπώ φιλικά την πλάτη τη στιγμή που τα δεδομένα αλλάζουν, οι πωλήσεις των δίσκων βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση. Συντάσσομαι μαζί σου και παρακολουθώ τον φρενήρη ρυθμό με τον οποίο κινείται η διαδικασία ανταλλαγής της μουσικής στο ίντερνετ, πως αναδιαμορφώνεται ο τρόπος ακρόασης,από τις καθιερωμένες μηχανές αναπαραγωγής, συλλογικής ακρόασης, σε κάποιας μορφής ψηφιακά ιδιωτικά auditoriums.
Δυστυχώς οι εξελίξεις σε ξεπέρασαν.Δεν ξέρω αν με θυμάσαι, αλλά ήμουν κι εγώ ένας από αυτούς που έκαναν ουρές έξω απ' το γραφείο σου ζητώντας ακρόαση.
Τώρα έχω τον "προσωπικό μου χώρο", διακινώ την μουσική μου με τον τρόπο που επιλέγω, κλείνω τις δουλειές μου και διηγούμαι σε έφηβους μουσικούς τις συνθήκες που επικρατούσαν, επί των ημερών σου, λαμβάνοντας αμήχανα, απαντήσεις του τύπου: manager,cool!!!
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)