Κυριακή 24 Φεβρουαρίου 2008

ΜΟΥΣΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ

Αδηφάγο τέρας ή σύγχρονος παγκόσμιος μέντορας; Μία διαστημική μαύρη τρύπα ή ο κυριώτερος άξονας μετάδοσης της μουσικής; Πιθανότατα η αλήθεια να πατάει και στις δύο πλευρές. Πρώτα από όλα θα πρέπει να κάνουμε λόγο γιά τα πραγματικά όρια που σε κάθε περίπτωση διαμορφώνοται από τις εταιρείες μουσικής παραγωγής και κυρίως αφορούν το ίδιο συμφέρον. Ο έλεγχος που ασκείται πάνω στους καλλιτέχνες κάθε βαθμίδας απορρέει απο το γεγονός πως τα έξοδα της όποιας δισκογραφικής παραγωγής, studio, μουσικοί, ηχολήπτες κ.α. καλύπτονται από τις ίδιες τις εταιρείες που φυσικό είναι να επιζητούν το χαμηλότερο δυνατό κόστος παραγωγής με τη μέγιστη ανταπόδοση. Επομένως, κάθε δραστηριότητα σε οποιοδήποτε στάδιο, περνά από μικροσκόπιο περιορίζοντας έτσι κάθε ¨σπατάλη¨. Παράλληλα, ενώ παρατηρούμε όλοι πως οι δισκογραφικές εταιρείες, συγχωνεύονται για να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό, δεν διστάζουν να επενδύσουν τεράστια ποσά σε καλλιτέχνες ή συγκροτήματα από τα οποία προσδοκούν πως θα κάνουν απόσβεση. Δεν είναι όμως μόνο αυτό. Οι εταιρείες παραγωγής δίσκων ως μέλη μιας ευρύτερης πολιτιστικής βιομηχανίας, κατα μία έννοια προκαθορίζουν τον πολιτιστικό χώρο. Οδηγούν το ενδιαφέρον του κοινού, σε ομογενονοποιητικά υποπροϊόντα ευτελούς καλλιτεχνικής αξίας και μικρής διάρκειας πλήν όμως με τεράστιες πωλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Πως όμως επιτυγχάνεται αυτό; Όλοι γνωρίζουμε πως τα σκάρτα προϊόντα απορρίπτονται από τον ίδιο τον καταναλωτή και αυτό είναι νόμος της αγοράς. Γιατί παρ` όλα αυτά κάτι τέτοιο δεν ισχύει στην τέχνη και κατ` επέκταση στη μουσική πραγματικότητα; Μία χαλασμένη ηλεκτρική συσκευή ή κάποιο σαπισμένο λαχανικό θα οδηγούσε τον κάθ` ένα μας στο γραφείο παραπόνων και στην άμεση αντικατάστασή του. Κάτι τέτοιο δεν είναι απαραίτητο ότι θα συμβεί και για ένα καλλιτεχνικώς σάπιο έργο. Οι αισθητικές αντιλήψεις στα πλαίσια μιας κοινωνίας είναι αποτέλεσμα πολλών ετερογενών παραγώντων όπως η εκπαίδευση, το περιβάλλον, η οικονομική κατάσταση, ο ρόλος των καλλιτεχνών και γενικότερα των ανθρώπων του πνεύματος, ο πολιτικός λόγος και πρακτική. Όταν οι παραπάνω παράγοντες βρεθούν στο ίδιο πολυφασματικό χωνευτήρι με τις ανάγκες πολυεθνικών, κρατικών, ιδιωτικών και άλλων συμφερώντων τότε και τα αισθητικά κριτήρια περί του ωραίου και της σχέσης του με την τέχνη, ατονούν γιατί δεν συνάδουν με την μαζική κατανάλωση ή στην καλύτερη των περιπτώσεων αναπροσαρμόζονται. Δεν υπάρχει στην τέχνη ορισμός των ελάχιστων αισθητικών κριτηρίων και ούτε είναι δυνατό να γίνει κάτι τέτοιο, καθώς οποιαδήποτε υπερβολή θα άγγιζε τα όρια της λογοκρισίας, θα μπορούσε όμως να γίνει κουβέντα γιά ένα συγκροτημένο σχέδιο μέσα από τις προτάσεις όλων των ενδιαφερόμενων θεσμών και φορέων, πολιτείας, δισκογραφικών εταιρειών, μουσικών ιδρυμάτων, μουσικών σωματείων, φορέων διαχείρησης πνευματικών δικαιωμάτων, ενώσεις καταναλωτών και όσων άλλων εμπλέκονται στο εμπόριο ή την διακίνηση της μουσικής. Μπορούμε ίσως να παρέμβουμε στην διαδικασία διακίνησης της μουσικής μέσω μιάς μεθοδευμένης παρέμβασης που θα βασίζεται στην επιλεκτικότητα των ενημερομένων και υποψιασμένων καταναλωτών.

4 σχόλια:

cyrus είπε...

Η εταιρία πληρώνει τα έξοδα μόνο όταν είσαι ήδη γνωστός, καθώς έτσι είναι σίγουρη ότι θα τα αποσβέσει. Αν είσαι αυτό που λένε "πρωτοεμφανιζόμενος", θα κληθείς να πληρώσεις -- αυτό ακούω, τουλάχιστον.

Επίσης, η εταιρία δεν ασχολείται καθόλου με την ποιότητα του προϊόντος, παρά μόνο από τεχνική άποψη (κι αυτό όχι πάντα). Αυτό που την ενδιαφέρει είναι να έχει όσο το δυνατόν μεγαλύτερες πωλήσεις, κι έτσι προωθεί συνήθως σκουπίδια τυλιγμένα σε χρυσόχαρτο, γιατί βλέπει ότι αυτά πουλάνε περισσότερο. Αυτό, βέβαια, δημιουργεί φαύλο κύκλο, γιατί το αποτέλεσμα της ανελέητης προώθησης είναι οι μεγαλύτερες πωλήσεις, οι οποίες οδηγούν σε προώθηση παρόμοιων προϊόντων, κ.ο.κ..

Το τελικό αποτέλεσμα είναι ότι ο καταναλωτής (γιατί περί κατανάλωσης πρόκειται...) θα πρέπει να έχει ανεπτυγμένες αντιστάσεις ώστε να μπορεί να αμυνθεί στις επιθέσεις που δέχεται από όλα τα Μ.Μ.Ε.. Το πόσο λίγο ανεπτυγμένες είναι αυτές οι αντιστάσεις φαίνεται ξεκάθαρα από το γεγονός ότι ο πρώτος σε πωλήσεις δίσκος του 2007 ήταν τα καρβελοπανιοτράγουδα -- αποτέλεσμα, προφανώς, της αμείλικτης καθημερινής διαφήμισής τους από μεγάλο τηλεοπτικό κανάλι.

Για να τελειώσω, επιτέλους:

1. Το κέρδος είναι κακός σύμβουλος.

2. Βελτίωση της αισθητική αντίληψης δεν γίνεται χωρίς προσωπική προαπάθεια.

2. Οι εταιρίες δεν έχουν αντιληφθεί ακόμη ποιες ακριβώς ήταν οι συνέπειες της ψηφιακής επανάστασης που συντελέστηκε τα τελευταία 10 χρόνια, και ακόμα ψάχνονται. Όσο ψάχνονται, τόσο θα χάνουν...

cyrus είπε...

Ωραία η "προαπάθεια", αλλά πρόκειται για "προσπάθεια", βέβαια...

nicon είπε...

Εγώ τώρα τι να πω, που μόλις επέστρεψα από υπηρεσία τύπου και αισθητικής «αρπαχτής»...; Ας σωπάσω, για να μην πω κάτι χειρότερο...

cyrus είπε...

Panzav, φτιάξε και τον τίτλο...